کانتینرهای حمل خودرو که برای حمل و نقل اتومبیل ها در فواصل طولانی ساخته شده اند. آنها از دو طرف قابل انتقال هستند که به راحتی ماشین در داخل آن بدون خطر آسیب و یا حرکت از نقطه ای به نقطه ی دیگری حمل می شود.در نوعی دیگر از حمل خودرو توسط کانتینر در مسیرهای دریایی از کشتیهای مخصوص حمل خودرو (رو رو) استفاده میشود، پهلوگیری این نوع کشتیها نیز خواهان برخورداری بندرگاهها از اسکلههای مخصوصی به نام رو رو است، با وجود این نوع از اسکلههای خاص در بندرگاهها، خودروها به راحتی میتواند توسط رانندگان از کشتی پیاده و در ایمنی کامل به محیط اسکلهها و بندرگاهها وارد شوند.
این در حالی است که خودروهای مدنظر که قرار است بین قارهها و یا کشورها از طریق دریا جابهجا شوند، پس از تست نهایی در کارخانه در کانتینرهای مخصوص حمل خودرو بعد از مهار شدن به دیواره و کف کانتینر به وسیله طنابها و یا سیمهای ایمنی، بارگیری شده تا از تکانهای احتمالی که میتواند بروز حوادثی را متصور باشد، جلوگیری آید.
خودروها را میتوان توسط کانتینرها از طریق هواپیما، کشتی، قطار، یا کامیون به این طرف و آن طرف برد. به جز لیموزین رئیس جمهور ایالات متحده که به وسیله هواپیمای باری Air Force C-۵ به خارج از شهر واشنگتن برده میشود، کانتینرهای حامل خودورهای شخصی به ندرت با هواپیما حمل میشوند.
البته این موارد استثناء هستند:
کانتیرهای خودروهای متعلق به کلکسیونرها، ماشین های مسابقهای و کانسپت هایی که باید در نمایشگاه های بزرگ نمایش داده بشوند نیز ممکن است توسط هواپیما حمل شوند.
کشتی های اقیانوسپیمای ویژه حمل خودرو میتوانند حداکثر تا ۸۰۰۰ خودرو حمل بکنند، البته بسیاری از آن ها برای حمل ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ خودرو طراحی شدهاند. از این کشتی ها برای حمل کانتینرها و خودروهای ساخت خارج استفاده میشود. برای مثال، کمپانی تویوتا در سال ۲۰۰۸ حدود ۱.۱ میلیون خودرو به آمریکا صادر کرده است.
هر ماشین نویی در یک مرحله از نقل و انتقال و رسیدنش به دست مشتری، توسط کامیون حمل میشود. برای خودروسازان پوشش دادن مسافت های طولانی کار سختی نیست. کامیون های کمپانی تویوتا سالیانه حدود ۴۵ میلیون مایل را میپیمایند تا ۲ میلیون دستگاه خودرو را به دست حدود ۱۵۰۰ عامل فروش تویوتا و لکسوس برسانند. تریلی های خودروبر امروزی، میتوانند حداکثر ۱۲ خودرو حمل کنند. کامیون ها طوری طراحی شدهاند که چهار خودرو سوار طبقه پایین و هشت خودرو هم سوار طبقه بالا بشوند. این تریلی ها مجهز به رمپ های هیدرولیک هستند. رمپ های هیدرولیک میتوانند بالا و پایین بشوند تا کار تخلیه یا تمیز کردن خودورها را آسان بکنند. رمپ ها میتوانند کج و شیبدار هم بشوند و با قرار دادن سر یک ماشین زیر یک ماشین دیگر، فضا را افزایش بدهند. مسئولیت بارگیری و تخلیه خودورها بر عهده راننده تریلی است. این کار به چیدن قطعات یک جورچین سه بعدی تشبیه شده است، چون باید با سه مساله زمان، اندازه خودروها و برنامهریزی بازی کرد.
با این که بیشتر خودروهایی که در آمریکای شمالی ساخته میشوند به وسیله قطار حمل میشوند، ولی در کل، حمل و نقل ریلی درصد کمی از حمل خودرو را به خودش اختصاص میدهد. به گفته شرکت راه آهن آمریکا، وسایل نقلیه موتوری فقط ۱.۶ درصد از کل بارهای حمل شده در سال ۲۰۰۷ را تشکیل میدهند. راه آهن میتواند وسایل نقلیه زیادی را جا به جا کند. واگن های معمولی میتوانند حدود ۱۲ دستگاه اتومبیل حمل کنند ولی واگن هایی به نام "ماشینبر" هم وجود دارند که دارای دو یا سه طبقه هستند و میتوانند ۲۰ دستگاه خودرو حمل کنند. واگن های دو طبقه معمولاً وانت یا شاسی بلند حمل میکنند ولی واگن های سه طبقه برای حمل خودروهای سواری مناسبند. یک قطار مخصوص حمل خودرو که دارای ۷۰ واگن ماشینبر است، میتواند بیش از ۸۰۰ خودرو حمل کند.
کاهش خسارت ناشی از شکستگی، خراب شدن یا سرقت مورد بیمه
کاهش هزینه های بسته بندی، تخلیه و بارگیری کالا در کانتینر با توجه به ظرفیت آن
حمل با کانتینر امکان تحویل کالا را از محل تولید به مصرف ممکن میسازد (Door to Door)
حمل با کانتینر سرعت کار بارگیری و تخلیه را افزایش می دهد
بسیاری از کارشناسان سیستم حمل و نقل براین عقیده اند که پیدایش کانتینر در واقع همان انقلاب تکنولوژیکی در صنعت حمل و نقل بوده است.
«اگر فرض کنیم حمل کالا بوسیله کانتینر اتفاق افتاده و تمام شده باشد، توسعه آن هنوز ادامه داردو در دهه آینده با سرعت زیادتری شکل تکمیلی خود را طی خواهد کرد. مسیرهای جایگزینی تغییر در توازن کالاهای وارده و صادره و نوع تکنولوژی و عملیات مورد بهره برداری از جمله عواملی است که ریسک سرمایه گذاری این سیستم را بالا می برد.در مورد کشور خودمان نخست باید بررسی کرد که چند درصد از مبادلات بین المللی ایران را کالاهای قابل حمل با کانتینر تشکیل می دهد».
سهم فعلی مبادله کالا با کانتینر چه فاصله ایی با این درصد از مبادلات دارد؟
جالب است بدانیم که کانتینر بعنوان محفظه متعلق به خط کشتیرانی است یا خط کشتیرانی آن را از مالکش اجاره کرده است. باید در هر مسیر تجاری محاسبه شود که تعداد دفعاتی که کانتینر از مبداء اولیه پر شده و پس از تخلیه در مقصد نهایی به مبداء اولیه باز می گردد چند بار در سال است.